alebo ako pripraviť pokožku na bezpečné slnenie prírodnou cestou

Toho roku sa rozjarilo akosi rýchlo a už od apríla nám počasie dávkuje aj horúce letné slnko. Vyhŕňame rukávy a odhaľujeme postupne biele časti nášho tela, aby sa na ňom popásli slnečné lúče. Je to veľmi príjemný pocit, nechať sa štekliť slnkom a vstrebávať vitamín D. Po dlhej zime to však môže byť pre pokožku veľký šok, na ktorý reaguje začervenaním aj svrbením. Ako sa tomu vyhnúť bez použitia chemických prostriedkov?

 

OPAĽOVANIE vs. SLNENIE

V prvom rade veľmi záleží na tom, aký máte typ pleti. Určite netreba nositeľovi citlivej svetlej pleti vysvetľovať, že vyžaduje zvláštnu starostlivosť. Taktiež sa v tomto článku nebudeme venovať ľuďom, ktorí sa neprimerane opaľujú na priamom slnku viac ako hodinu denne medzi 11-15:00. Takéto zvyky neprospievajú všeobecne nášmu zdraviu a môžu viesť k nepríjemným chorobám, ktoré sa prejavia aj o niekoľko rokov neskôr. Odporúčam preto sa vyhnúť opaľovaniu za účelom získania bronzovej pokožky a radšej sa primerane slniť. Pokožka si zapamätá každé spálenie a necitlivé zaobchádzanie, vráti vám to vo forme vrások, straty elasticity, pigmentových škvŕn, predčasného starnutia kože, alebo vážnejších dermatologických ochorení.
Rada by som tu však zhrnula zopár tipov, ktoré ja sama používam už pár rokov a ktoré fungujú pre pokožku normálnu, tj. bez zvláštnej reakcie na slnečné žiarenie.

UVA – UVB

Najvyššie hodnoty nadobúda na poludnie v letnom období, keď je slnko najvyššie. S nadmorskou výškou UV index rastie. Na hodnotu UVI majú vplyv: poloha slnka, oblaky, nadmorská výška, sneh a voda, ročné obdobie, zemepisná šírka (čím bližšie k rovníku tým vyššie UVI). Podľa veľkosti indexu delíme intenzitu slnečného UV žiarenia do 4 kategórií: 0 – 4 – nízka (január, február, október, november, december) 4 – 7 – mierna (marec, apríl, september) 7 – 9 – vysoká (máj, jún, júl, august) 
UVA lúče majú dlhší dosah a prenikajú hlbšie do vrstiev pokožky, spôsobujú jej hnednutie, ale i skoršie starnutie a podobne ako UVB lúče môžu spôsobiť rakovinu kože. To, že máte hnedú opálenú pokožku Vás každopádne vôbec nechráni pred spálením ani nebezpečným žiarením.Pre dodržanie UVA ochrany, musí byť pomer UVA k UVB faktoru minimálne 1 : 3. (zdroj)


VITAMÍNY

Predovšetkým vitamín E a vitamín C, ako tzv. antioxidanty, zmierňujú nepriaznivý vplyv ultrafialového žiarenia na kožu a okrem iného pomáhajú chrániť systém väziva.(zdroj). Pred dovolenkou minimálne 2 týždne je dobré zvýšiť aj dávky BETA-KAROTÉNU.


Ako funguje betakarotén?

Betakarotén je provitamín, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A len v takom množstve, aké organizmus potrebuje. Preto sa ním nedá predávkovať.  Vyšší príjem betakaroténu podporuje tvorbu kožného pigmentu melanínu a potláča negatívny vplyv voľných radikálov vznikajúcich v pokožke pod vplyvom UV žiarenia. Okrem sfarbenia slnko spôsobuje i jej starnutie a hrubnutie, čo zmierňuje práve betakarotén. Do určitej miery bráni aj chorobným zmenám v bunkách pokožky, teda rakovine kože, a zvyšuje obranyschopnosť buniek. Pomáha predísť spáleniu, spomaľuje tvorbu vrások a predlžuje opálený vzhľad.
Nemusíte siahať hneď po tabletách, stačí, ak denne vypijete cca 3dcl mrkvovej šťavy.  Okrem toho ho nájdete aj v týchto potravinách: listová zelenina, rebarbora, mrkva, melón, paradajky, paprika, brokolica, kapusta, špenát, cvikla, marhule, mango, broskyne, čerešne, stonkový zeler… (zdroj)

Taktiež môžete pokožke dávkovať betakarotén priamo jej natieraním olejmi, ktoré obsahujú beta-karotén. Okrem za studena lisovaných olejov z mrkvových alebo zelerových semien, marhuľových jadier, šípkový olej, rakytníkový olej, ľanový olej, jahodový olej… (zdroj) si môžeme v domácich podmienkach vyrobiť beta-karoténom nasýtený olej jednoducho macerovaním koreňa mrkvy v hocijakom základovom rastlinnom oleji.

OMEGA-3 mastné kyseliny

Výskumníci na univerzite v Manchestri v Anglicku zistili, že pravidelné dávky omega-3 môžu pomôcť predchádzať poškodeniu kože a dlhodobé užívanie môže dokonca znížiť riziko rakoviny kože. “Táto štúdia dodáva dôkaz, že omega-3 je potenciálnou živinou na ochranu proti rakovine kože,” hovorí profesorka Lesley Rhodesová z Dermatologického centra Photobiology Unit na univerzite. (zdroj)

FYZICKÁ ochrana pokožky

V prvom roku života bábätká nepatria na priame slnko. Príjem D vitamínu zabezpečujú kvapky. Malé deti do troch rokov by sa na priamom slnku mali zdržovať iba obmedzene veľmi krátko. Počas celého pobytu musia byť chránené tričkom (s krátkym rukávom, nie bez rukávu, plecia sú mimoriadne náchylné na spálenie), klobúkom, slnečnými okuliarmi a opaľovacím mliekom. Prvých desať rokov života zabráňte spáleniu vašich detí za každú cenu. Ľudská pokožka si totiž všetko pamätá. Až 80% celoživotného UV žiarenia obdrží človek do 18 roku života.
Silne farbené textílie – červená, modrá, tmavozelená – poskytujú vyššiu UV ochranu ako svetlé farby. Biela prepúsťa 20% UV žiarenia (pozn. niektoré zdroje tvrdia, že žltá poskytuje rovnakú ochranu ako čierna). Mokré tričko prepúšťa 2x viac žiarenia ako suché. UV ochrana nepriesvitného tmavého trička alebo slnečníka je 50+. (zdroj)


MINERÁLNA mechanická ochrana pokožky

Veľmi vhodná ochrana proti UVA a UVB žiareniu najmä pre svetlú, tenkú a citlivú pokožku sú minerály: zinc oxide (oxid zinočnatý) a titanium dioxide (dioxid titaničitý).  Titanium dioxide chráni pred UVB a UVA2 žiarením a zinc oxide účinne filtruje UVB, UVA1 a UVA2, vďaka čomu je ideálnym ochranným UV filtrom .(zdroj) 
Krém s obsahom týchto minerálnych filtrov pôsobí tak, že mechanicky odráža slnečné žiarenie z povrchu pokožky. Taký krém spoznáte tým, že môže vytvoriť jemný biely povlak na pokožke, čo je vlastne nevstrebateľný prášok spomínaných surovín.  V súčasnosti sa tieto látky vyrábajú aj vo forme nanočastíc. Ten už schopnosť cez kožu prejsť má, pre istotu si teda skontrolujte zloženie vášho krému. Ak obsahuje jeden z týchto minerálov a nezanecháva bielu stopu na povrchu kože, zrejme sa jedná o rozptýlenie v podobe nanočastíc. Ak si nie ste istí, prostriedok obsahuje nanočastice, dbajte, aby sa taký ochranný prostriedok nedostal do úst dieťaťa (nenatierajte pery, dlane pri jedení). Nanočastice poškodzujú bunky vnútri tela.
Ak by ste si chceli vyrobiť takýto krém doma, je treba trošku zapracovať práve na homogénnosti a jednotnej rozptýlenosti tohto minerálu vo forme prášku, pretože sa nerozpúšťa vo vode ani v oleji a na jeho rovnomerné rozptýlenie v kréme je potrebná špeciálna ultrazvuková vanička.


RASTLINNÉ OLEJE a SPF

Výška ochranného faktoru naznačuje, ako dlho sa človek môže zdržovať na slnku bez zčervenania pokožky. Napr. kto sa po desiatich nechránených minutách spáli, môže zostať na slnku s faktorom 30 teoreticky tridsaťkrát tak dlho, t.j. 5 hodín. V praxi však netreba vyčerpať tento limit do poslednej sekundy, pretože toto pravidlo neplatí pre všetky osoby za rovnakých podmienok rovnako. Je závislý od typu pleti, sily UV žiarenia, množstva natretého krému (zvyčajne sa natiera primálo). Po 2/3 vyčerpaného času treba vyhľadať tieň.


ŠTÚDIE: Poskytujú oleje lisované zo semien dostatočnú ochranu?

Na internete nájdete zoznam rastlinných olejov a k nim priradený spf faktor. Osobne by som však brala tieto čísla s rezervou a ani ich sem zverejňovať nebudem. Z mojich skúseností totiž vyplýva, že najlepšie robí pokožke betakarotén, ktorý sa nachádza v koreni mrkvy. Najnovšie štúdie sa venujú výskumu týchto olejov a v porovnaní s tabuľkou, ktorá koluje po internete v nej nájdete nižšie čisla SPF. (zdroj)

(eshop.natureal.sk kvalitné rastlinné oleje)

Osobne si vyberám skôr čítanie štúdií, ako rôznych senzácií na internete. Vybrala som pre Vás niekoľko z nich:

Výsledky prvej štúdie zistili, že bylinky a oleje, ako sú aloe vera, jojoba, uhorka, pšeničné klíčky, majú schopnosť absorbovať UVA a UVB a sú teda skvelým základom na výrobu účinného prírodného opaľovacieho prípravku. [zdroj]

Druhá štúdia zameraná na Olej z malinových semien dospela k záveru, že „olej z malinových semien vykazoval absorpciu v rozsahu UV-B s potenciálom použitia ako širokospektrálne UV ochranné činidlo.“ (zdroj)

V skutočnosti sa zdá, že rastlinné oleje zlepšujú rýchlosť absorpcie UV žiarenia, ako aj zlepšujú antioxidačnú aktivitu týchto kozmetických prípravkov. [zdroj]

Ďalšia štúdia zistila, že olej z malinových semien ponúka ochranu proti UVA aj UVB a mal hodnotu SPF porovnateľnú s oxidom titaničitým [zdroj].

Správa publikovaná v International Journal of Pharmacology Research tiež podporuje tvrdenia, že rastlinné oleje môžu mať vysoké hodnoty SPF. Táto správa obsahuje zoznam hodnôt SPF 6 až 20 pre rôzne oleje (podrobnosti nájdete v našom zozname olejov nižšie). [zdroj]

Ako sa teda z toho celého vysomáriť? V lete je dobré používať kvalitné, za studena lisované oleje, vybrať si nejaký základový ľahký, za studena lisovaný olej a zmiešať ho s olejom s vyšším SP. Ideálnym domácim riešením je v tomto základovom oleji macerovať už spomínaný samotný koreň mrkvy.

Čo s červenou spálenou pokožkou?

Hlavným dôvodom, prečo dochádza k poškodeniu pokožky slnkom je to, že dochádza k nadprodukcii melanocytov, kožných buniek produkujúcich melanín, ktoré spôsobujú stmavnutie pokožky. (zdroj) 
Detská pokožka je tenšia a citlivejšia na slnečné lúče ako pokožka dospelých. Až od druhého roku života začína hrubnúť vrchná vrstva a pokožka sa naučí hnednúť.Tento vývoj trvá až do puberty. Až dovtedy potrebujú deti opaľovací prostriedok s vyšším ochranným UV faktorom a taktiež tričko, klobúk a slnečné okuliare. Bez dostatočnej ochrany sa pokožka rýchlo spáli. 
Čo robiť, ak sme to predsalen na slnku neustriehli? Existuje pár prírodných receptov, ktoré uľavujú od svrbenia a pálenia, ako napríklad obyčajný jogurt, mlieko, čerstvý gél z listov aloe vera alebo uhorková kaša, ktoré príjemne chladia a ukľudňujú pokožku. 
V druhom kroku by som siahla opäť po jemnom, za studena lisovanom oleji s pár kvapkami kvalitného esenciálneho oleja z levandule, ktorý pokožku ukľudní hydratuje, zvláčni, vyživí a pôsobí protizápalovo. (kde kúpiť kvalitný esenciálny olej)

Po pár dňoch, keď už pokožka nejaví znaky podráždenia môžeme použiť 2 diely citrónovej šťavy (alebo jablčného octu) a 1 diel čistej vody, ktorý tampónom jemne nanesieme na kožu, necháme pôsobiť a opakujeme podľa potreby.  Šťava z citrónu obsahuje alfahydroxykyseliny a prírodnú kyselinu glykolovú, ktoré vám dokážu pomôcť v odstránení povrchovej vrstvy kožných buniek a tak napraviť drsnú textúru pokožky a zjednotiť jej nerovnomerný tón, ktorý môže byť spôsobený slnkom. Ďalšou možnosťou je do kúpeľa pridať sódu bikarbónu, ktorá zmäkčí kožu a jemným pílingom z ovsených vločiek, mlieka a medu. 

Pri týchto krokoch však treba postupovať opatrne a s citom. Najlepšie, čo môžeme pre pokožku v tomto prípade urobiť, je úplne sa vyhnúť spáleniu vyhýbaním sa dlhodobého priameho slnečného žiarenia medzi 11-15:00, správnym pitným režimom, a poriadym klobúkom. 

Myslite na to, že aj prechádzka po meste je opaľovanie a preto si tvár, dekolt, šiju, ramená, ruky a nohy a všetky odhalené časti natrite aspoň 15 minút pred odchodom. To, že je zamračené tiež neznamená, že slnko prestalo vysielať UV žiarenie. Do tretice, slnko opaľuje aj cez vodu a sklo a jeho lúče sa odrážajú aj od okolia – od snehu, piesku a vody.

Ak chcete vedieť viac, sledujte udalosti v skupine na facebooku a možno sa stretneme niekde na festivalovom workshope práve k tejto téme:)

Prajem Vám veľa krásnych slnečných dní a pevné zdravie!

Pridaj komentár